Lørdag d. 31/5 var det uigenkendelig slut med
at sejle med jernbanefærgerne over Storebælt,
herefter ville den nye Storebæltsbro overtage.
Godstogene havde allerede forladt
færgeoverfarten til fordel for broen.
Her er et lille historisk tilbageblik på,
hvordan en ganske almindelig færgeoverfart kunne
opleves kun
en uge før den hele var slut. Alle billederne
fra taget d. 24. maj 1997 på færgen ''M/F
Kronprins Frederik.
Billet fra Vejen til København og retur. 1002,- kr. for tre personer til København. I dag (marts 2013) er prisen 1920,- kr. for en tilsvarende rejse med minigrupperabat.
Indvendige publikumsarealer - 24. maj 1997
Færgen var opdelt i en rød og en
blå afdeling, den røde for og
den blå agter. Her ses den røde
trappehall, hvor trapperne
skaber forbindelse til
vogndækket
Færgen var opdelt i en rød og en
blå afdeling, den røde for og
den blå agter. Her ses den røde
trappehall, hvor trapperne
skaber forbindelse til
vogndækket.
Cafeteriet i rød zone lå i
færgens forende på dæk lige over
vogndækket. Der var altid kamp
om de forreste borde, specielt
dem ude i siden hvor man havde
et fantastik udsyn i
sejlretningen
Cafeteriet i rød zone lå i
færgens forende på dæk lige over
vogndækket. Der var altid kamp
om de forreste borde, specielt
dem ude i siden hvor man havde
et fantastik udsyn i
sejlretningen.
... mere fra rød cafeterie
... mere fra rød cafeterie.
Rød cafeterie set fra skibets
forende
Rød cafeterie set fra skibets
forende
'M/F Kronprins Frederik' var
udsmykket af Helge Refn. Her ses
blå trappe hall med
legemuligheder for børnene
'M/F Kronprins Frederik' var
udsmykket af Helge Refn. Her ses
blå trappe hall med
legemuligheder for børnene.
Færgetorvet lå centralt placeret
i færgen mellem rød og blå
trappe hal. Færgetorvet gik fra
cafeterie dækket og op til
resteaurantdækket
Færgetorvet lå centralt placeret
i færgen mellem rød og blå
trappe hal. Færgetorvet gik fra
cafeterie dækket og op til
resteaurantdækket.
Toiletterne på færgen var
ligeledes holdt i blå og røde
farver på armaturene. Her det
'røde' toilet på færgen
Toiletterne på færgen var
ligeledes holdt i blå og røde
farver på armaturene. Her det
'røde' toilet på færgen.
Helge Refns udsmykning ved
trappen på færgetorvet
Helge Refns udsmykning ved
trappen på færgetorvet.
Udvendige publikumsarealer - 24. maj 1997
Mere klassisk kan det næsten
ikke blive, en sort skorsten med
rødt og hvidt skorstensbånd
Mere klassisk kan det næsten
ikke blive, en sort skorsten med
rødt og hvidt skorstensbånd.
Færgerne var oprindelig bygget
med en lavere skorsten, men de
blev hurtigt bygget højere for
at undgå nedslag af røg
Færgerne var oprindelig bygget
med en lavere skorsten, men de
blev hurtigt bygget højere for
at undgå nedslag af røg.
Soldækket som altid var godt
besat i fint vejr
Soldækket som altid var godt
besat i fint vejr.
2 af færgerne fik bygget et
ekstra soldæk øverst oppe
2 af færgerne fik bygget et
ekstra soldæk øverst oppe.
Styrehuset set fra det øverste
soldæk. En navigatør spejder
over mod den nye Storebæltsbro
som om 8 dage vil gøre ham
arbejdsløs
Styrehuset set fra det øverste
soldæk. En navigatør spejder
over mod den nye Storebæltsbro
som om 8 dage vil gøre ham
arbejdsløs.
Styrehuset - 24. maj 1997
Styrehuset på M/F Kronprins
Frederik. Der var som regel 3
navigatører og en rorgænger på
vagt
Styrehuset på M/F Kronprins
Frederik. Der var som regel 3
navigatører og en rorgænger på
vagt.
Styrehuset..
Styrehuset..
De oprindelig åbne brovinger
blev lukket efter af færgerne
havde været i drift i et par år.
Her ses brovingen i styrbord
side
De oprindelig åbne brovinger
blev lukket efter af færgerne
havde været i drift i et par år.
Her ses brovingen i styrbord
side.
Udsigt over forskibet fra
styrehuset
Udsigt over forskibet fra
styrehuset.
Indsejlingen til Korsør
Færgehavn. Foran DSB færgen
sejler en af vognmandsrutens
færger
Indsejlingen til Korsør
Færgehavn. Foran DSB færgen
sejler en af vognmandsrutens
færger.
Vogndækket - 24. maj 1997
Vogndækket set fra agterskibet
på forskibet. De røde og blå
streger på skottet angiver i
hvilken afdeling vognen holder
og dermed den nærmeste trappe op
til apteringen
Vogndækket set fra agterskibet
på forskibet. De røde og blå
streger på skottet angiver i
hvilken afdeling vognen holder
og dermed den nærmeste trappe op
til apteringen.
Hækporten på færgen. På
Storebæltsoverfarten anvendte
man aldrig hækporten
Hækporten på færgen. På
Storebæltsoverfarten anvendte
man aldrig hækporten.
Et kig ned langs toget der
holder på færgens vogndæk.
Vinduet over gangbroen tilhører
færgens rangercentral
Et kig ned langs toget der
holder på færgens vogndæk.
Vinduet over gangbroen tilhører
færgens rangercentral.
Et IC3 tog bestående af 2 togsæt
holder på færgens spor 3. Men
benyttede helst 2 de midterste
spor (2 og 3) til overførsel af
personvogne, der var det den
bedste forbindelse til
cateteriedækket med bl.a.
elevator
Et IC3 tog bestående af 2 togsæt
holder på færgens spor 3. Men
benyttede helst 2 de midterste
spor (2 og 3) til overførsel af
personvogne, der var det den
bedste forbindelse til
cateteriedækket med bl.a.
elevator.
På spor 2 holder et enkelt IC3
togsæt. Togsættene skulle køre
helt ned i agterenden for at
blive tilkoblet til færgen
På spor 2 holder et enkelt IC3
togsæt. Togsættene skulle køre
helt ned i agterenden for at
blive tilkoblet til færgen.
Færgens bovport
Færgens bovport.
Så er vi i Korsør og bovporten
er blevet åbnet fra broen. Nu
overtager rangercentralen
arbejdet med at dirigerer tog
til og fra færgen
Så er vi i Korsør og bovporten
er blevet åbnet fra broen. Nu
overtager rangercentralen
arbejdet med at dirigerer tog
til og fra færgen.